torsdag 9. oktober 2008

Independence day

Naa har det gaat litt over en uke siden vi kom til Uganda, og vi har allerede hatt tre flotte dager paa jobb! Dessverre er ikke internettilgangen paa topp, saa jeg maa bare skrive naar det foerst virker.

Vi kom til huset vaart i Mbale paa loerdagen og moette guttene vi skal vi bo vegg i vegg med. Huset er for oevrig tredelt, hvor den ene er et bibliotek, den andre vaar del, og den tredje noen gutter fra jobb sitt bosted. Guttene som heter Ronald og James er kjempehyggelig, og jeg gleder meg til aa bli bedre kjent med dem!

Vi begynte aa jobbe paa mandag, og moette da personalet og noen av de i alt 500 barna som er tilknyttet CRO. De to neste ukene skal vi bli satt inn i alle prosjektene, foer vi saa velger hvem av oss som skal jobbe som laerer og hvem som skal jobbe som sosialarbeider.

Det som jeg synes har vaert goeyest hittil, var tirsdagen da vi fikk vaere med paa street walk. Sosialarbeiderne paa CRO gaar hver dag ut og henter de barna som egentlig skulle vaert paa skolen. Mange av barna sniffer og er derfor ruset naar vi oppsoeker dem, og det er en ganske stor, men utrolig interessant prossess og faa dem med seg til skolen. Vi ble ogsaa oppsoekt av barn som hadde blitt kastet ut hjemmefra og oensket aa bli med oss tilbake paa CRO.
Tilbake paa CRO var vi i rehabilitation class, som er et program gat3ebarna maa gjennom foer de kan begynne paa offentlig skole. Her laerer de grunnleggende engelsk og swahili, og hvordan man skal legge av seg daarlige gatevaner som misbruk av rusmidler, daarlig spraak osv. Paa tirsdagen var vi med dem store deler av dagen, og laerte dem engelske sanger.

Ellers er vi i oss selv som mzunguer ( hvit mann) en attraksjon uganderene finner ganske spennende. Ungene paa CRO elsker aa taa paa alt fra aaret til negler og taer, og de elsker naar vi synger norske sanger for dem!


Jeg trives bare bedre og bedre, og skal proeve og oppdatere bloggen saa ofte som mulig! Etterhvert, hvis dataen tiillater det skal jeg kanskje vaage meg til aa legge ut noen bilder ogsaa!

4 kommentarer:

Maren sa...

Det høres så utrolig gøy ut at jeg ikke kan si noe annet enn at jeg er så utrolig missunnelig. In the good way:)
Savner deg masse, så gleder meg til du kommer på besøk igjen.
Håper du fortsetter å ha the time of your life!
Klem Maren

Unknown sa...

James og Ronald er veldig kjekke gutter! Er det bare de to i huset for tiden? Jeg tror jeg var social worker på CRO i 06/07, men det fløt veldig over i rollen til Thomas, som var teacher. Veldig givende og kjekt var det uansett.

Håper dere får en fin tid i Mbale, dere har noen spennende måneder foran dere.

Eivind.

Birgitte sa...

Hei!
Gøy å lese på bloggen din Eline:) Ser ut som du har du har d bra og virker som d er veldig spennende opplegg dere er med på. gleder mæ te å lese mer.
Birgitte

Shilpa Eline Løyning sa...

Hei!
Beklager gruelig sent svar, er fryktelig flau. Meg og bloggen min er dessverre ikke saa gode venner, saa jeg er foereloepig glad bare jeg faar logget inn.
For oeyeblikket er det to gutter, men den tredje som studerer ved universitetet kommer i januar!
Veldig koselige gutter ja!
Skal hilse masse fra dem! De snakker om deres ofte, saa jeg skjonner vi har mye aa leve opp til, hehe. Spesielt er det snakk om en pizza som ble laget av din mor tror jeg. Kan det stemme?