onsdag 18. februar 2009

Bestemoedre - Afrikas helter

Jeg har tenkt på dette en stund nå, å skrive en hyllest til bestemødre, for hva skulle Uganda og kanskje hele Afrika gjort uten disse fantastiske og godhjertede menneskene? Gang på gang, har jeg sett barn som på grunn av bestemødrene sine, har fått en ny sjanse til å vokse opp og få et godt liv. Mange av dem er gamle og har ikke muligheten til å jobbe lenger og skaffe mat til seg og sine, likevel tar de til seg barnebarna når foreldrene av ulike årsaker faller fra. Grunnene kan være mange, Hiv/Aids, foreldrene skiller seg finner nye ektefeller og kaster ut barna, eller at de ikke vil ta ansvar for lenger, dem og velger å starte et nytt liv uten det som burde være deres mest dyrebare skatt. Å forlate sine egne barn er i mitt hode et helt utenkelig alternativ, og det er så godt å se at bestemødrene tar dem til seg og gir dem den kjærligheten og omsorgen foreldrene ikke gav dem.

Jeg lurer på hvordan Afrika hadde vært uten alle disse ildsjelene, som får så alt for lite ros og skryt for den enorme oppgaven de tar på seg når de velger å ta inn 1. og 2. og 10 barnebarn. De har allerede levd et langt liv hvor de har tatt seg av sine egne barn og arbeidet hardt for å kunne gi dem mat og skolegang. Det er ikke så rent lite beundringsverdig når de så starter hele prosessen med å oppdra og passe på barn helt på nytt igjen. Jeg tror vi har mye å lære av bestemødre jeg.
All heder og ære til Afrikas bestemødre, bedre mennesker skal man lete lenger etter.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Det er så kjekt å lese dine betraktninger fra Mbale! Gleder meg vilt til jeg skal tilbake en tur til sommeren!

Jeg vil bare legge til at i tillegg til disse fantastiske bestemødrene, så er det mange fantastiske tanter og onkler og naboer og flere til som stepper inn og tar til seg unger som mister foreldrene sine.

Det er mye fælt i Uganda, men det er jammen mange lyspunkter og!

Fortsett det gode arbeidet deres i den nye rehab-klassen! Er imponert over hva dere gjør (nå har jeg jo ingen uavhengige kilder her, men regner med du er til å stole på) av undervisning og oppfølging. Tror det har blitt litt mer struktur på ting etter at vi var der. Hjelper sikkert litt med en supervisor som har litt bedre tid enn det Bwayo Moses hadde.

Helsing fra en som savner Uganda.

Shilpa Eline Løyning sa...

Hei!
Det er absolutt sant, ville bare trekke frem bestemoedrene i dette blogginnlegget.
Saa goey aa komme tilbake, de snakker ofte om deg her. Spesielt James!
CRO har blitt mye mer strukturert tror jeg ja, og Moses stakkars har jo saa alt for mye aa gjoere allerede.
Koselig aa hoere fra deg!