mandag 2. februar 2009

Etter å ha vært i Uganda i fire måneder, ser jeg at det noe av det viktigste vi kan bidra med, er å gi menneskene som bor her tilbake troen på seg selv. Kanskje det aldri har hatt den i det hele tatt, men det gjør det desto viktigere å vise at man faktisk har troen på dem, og troen på at også de har rett til en fremtid. Jeg har prøvd å tenke over hvilken aldersgruppe som kan trenge denne typen støtte mest, men har kommet frem til at alle de menneskene jeg har vært i kontakt med siden jeg kom hit, har behov for at vi viser dem tillit, og gir dem håp i en ellers så tung hverdag. Det er frustrerende å se at så mange er så langt nede, psykisk så vel som økonomisk, og på mange måter skjønner jeg at det er vanskelig når det ikke ser ut til å være en ende på elendigheten.
Gatebarna som hver eneste dag blir utsatt for hets, overgrep og vold fra eldre barn og voksne, og som er vant til å bli behandlet som verdiløse.
Foreldre som hver morgen våkner opp med den evig store bekymringen om hvordan de skal gi ungene sine mat, skolegang og tak over hodet.
Hver eneste dag sliter de med problemstillinger som vi ikke behøver å ta stilling til i løpet av et helt liv. Det er etter min mening ganske så beundringsverdig, at nettopp de menneskene med minst ressurser, er de som ikke gir opp selv om hele universet ser ut til å jobbe mot dem. Det er urettferdig at verden skal være så ubarmhjertig med de som allerede sliter med så essensielle behov som å skaffe seg mat og husly, og som ikke har mulighet til å tenke lenger enn en dag av gangen.

Kjære Gud
Jeg ber om at du må velsigne alle de som nesten ikke har mat eller tak over hodet, men likevel lever fullt og helt for deg, og som har valgt deg til å være deres klippe i livet.
Jeg ber om at de menneskene som lever i overflod og velstand, må åpne øynene for elendigheten mediene gjemmer bak overfladiske og ubetydelige nyheter. Og at de selv må begynne å dele med de som ikke har de samme godene som oss selv. Ikke fordi de føler seg tvunget til det, eller for å lette samvittigheten sin, men fordi de innser at hvert eneste menneske fortjener muligheter og retten til et liv uten fattigdom.
Jeg ber om at vi som enda har håper plantet i hjertene våre, kan spre det til dem som føler seg forlatt og uten tro på fremtiden.
Jeg ber om at det gode som jeg er overbevist at finnes i alle mennesker, skal få komme frem i lyset, og være det som motiverer oss til å fremme kjærlighet og medmenneskelighet.
Jeg ber om at jeg ikke skal bli likegyldig av alt det vonde jeg ser, men at jeg skal bety noe for de menneskene jeg møter, og at jeg skal klare å se dem, deres frustrasjoner og problemene de sliter med.
Jeg ber om at du er med oss, og hjelper oss til å gjøre de rette valgene for oss selv og våre kjære.
Amen

1 kommentar:

Mina Kanchan sa...

Du er nå ei god jente du Eline (:
du tenker på alle !